Kapitel 21

Fra Wellington, Kansas, til Kansas City East/Oak Grove,  Missouri
27. august 1997
Afgang kl. 8.30 am.  Ankomst kl.12.44 pm. -  246 miles
Lige meget hvad vi siger, vi kan lige så godt indrømme det: Vi er på vej hjem. Fra nu af vil der være mange kilometer med korn, græs og køer.
Den sidste del af turen går ad  ”Kansas Turnpike”, som her er en del af I 35. En Turnpike er en betalingsmotorvej. I byen Emporia følger vi I 35, Turnpiken hedder derfra I 335 og føre ind til Kansas City fra den vestlige side, vores I 35 fører ind i den sydlige del af denne meget store by, hvor 1/3 af byen ligger i Kansas og de 2/3 ligger i Missouri. Vores campingplads ligger i Missouri i en forstad til Kansas City øst for byen.
Det var sjovt at køre gennem Kansas City, man kører helt ind i centrum, downtown, ad motorvej og selvom det er tæt på myldretid, går kørslen nemt, ikke særlig hurtigt, men med den lave hastighed er der rige muligheder for at se byen. Vel igennem byen kører vi så ud ad I 70 mod øst, og når så endelig vores campingplads. God som sædvanligt, måske ikke den bedste plads til teltet, men godt nok. I hvert fal er der en lille campingpladshytte lige ved siden af os, som ikke er lejet ud, så vi benyttede den magelige hængesofa, som er en fast bestanddel i sådan en lejet hytte. Af og til kan man godt blive træt af hårde bænke!
Da vi som sædvanligt skulle på indkøb, kørte vi ind til den meget lille by, hvor det var os helt umuligt at finde noget ordentlig at drikke. Optimistisk startede vi med at forsøge at finde en liquerstore, altså en forretning der må handle med spiritus. Men her var ikke nogen i denne by, vi var for alvor kommet i bibelbæltet.
Det lykkedes ikke at få noget, hverken en flaske vin eller en enkelt Budweiser, og nu havde vi også problemer med at finde noget vi kunne spise, som passede til Cola. Det fandt vi på en tankstation, hvor man ved en selvbetjeningsafdeling kunne vælge hvilken slags burger man ville have. Vi fik to, troede vi, gode burgere med os, men det skulle snart vise sig, at vi kun havde fået brød og kød, intet snask, så det var ikke verdens bedste måltid, vi fik denne aften. Men hvad, det havde vi jo trods alt fået så mange gange før.
Og så kunne vi jo altid sidde og betragte livet på campingpladsen. Der var åbenbart hundeudstilling i byen. Folk trimmede både hunde og sig selv hele dagen til ”aftenparaden”. De fleste havde hundene i deres campere, andre havde lejet campinghytter til deres kræ, og atter andre var omhyggeligt hegnet ind. Ikke på noget tidspunkt blev vi vækket af hundeglam om natten!

I nøjagtig 15 dage har vi fulgt UPS-strejken (United Parcel Post). Både i aviserne, på TV, men også mange steder er vi blevet mødt af modige strejkevagter og strejkedemonstranter. Ikke som vi kender demonstrationer i Danmark, men en lille flok her og der – måske et par stykker – som cirklede rundt med skilte uden for deres arbejdspladser. Ligesom mange andre dyttede vi og vinkede til dem i sympati.

185.000 UPS – arbejdere over hele USA gik i strejke for først og fremmest at opnå flere fuldtidsstillinger. Mere end halvdelen af UPS jobbene udføres af deltidsmedarbejdere og deres løn er baseret på en timeløn på 8$. Denne løn er ikke steget siden 1982! Selvom UPS sidste år skabte 46.000 nye arbejdspladser var 38.000 af dem deltidsjob. Til sammenligning får en UPS-chauffør på fuld tid 19.95$ i timen. Det drejede sig også om pensions- og sygeforsikrings- planer.
Ironisk nok var det de organiserede, højest lønnede chauffører, der strejkede for de uorganiserede, lavestlønnede. De sidstnævnte var imod strejken. Men med 8$ i timen har man heller ikke råd til at strejke.
Strejken endte så i dag med en 5 årig kontrakt. For arbejderne betød det en højere basis-løn for deltidsarbejderne og måske flere fuldtidsjob. For UPS betød det en ny aftale om pension. Detaljerne kendes dog ikke, men skal til afstemning blandt medlemmerne.
En ting er sikkert; det har været en bekostelig affære for begge parter. UPS har beregnet sine tab til over 300 mill.$ pr. uge, og fagforeningen har måttet udbetale 10 mill. $ pr. uge i strejkehjælp.

Morgenmad                        $     0.00
Frokost
(to meget tørre burgere)      $     2.50
Aftensmad + indkøb            $   15.00
Overnatning                        $   17.00
I alt                                    $   34.50

Tilbage til hovedmenu
Til start af dette kapitel